З досвіду

 


Використання інноваційних ІКТ в навчальному процесі

Сервіси Веб 2.0. by Natalia Yatsuk

«Дзвоники в душах дітей видають диво-мелодії – 
відповідна реакція дітей на творчий підхід учителя...»


А.П.Макаренко


Проблема, над якою я працюю: «Використання інноваційних інформаційно-комп’ютерних технологій у викладанні біології».

Актуальність проблеми

Реформування шкільної біологічної освіти має на меті зробити її більш якісною шляхом забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в суспільстві. Таке складне завдання можна вирішити шляхом використання інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце займають ІКТ. Вони відкривають нові, ще недостатньо досліджені можливості вдосконалення навчальної діяльності.

Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування Інтернету особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді ментальних карт, презентацій, слайд-шоу, хмаринок тегів, стрічок часу, відео та ін.

Ефективність навчання з використанням Інтернету пояснюється значним унаочненням програмного матеріалу, що дозволяє краще зрозуміти та засвоїти абстрактні поняття, сформувати практичні вміння та навички.

Мультимедійні презентації

Презентація – це набір послідовно змінюючих одна одну сторінок-слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-аудіо фрагменти, анімацію, 3D – графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення.

Мультимедійні презентації здатні реалізувати багато проблем процесу навчання, а саме :
  • використовувати передові інформаційні технології;
  • змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  • полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
  • розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;
  • реалізувати ігрові методи на уроках;
  • здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
  • дають можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
  • проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;
  • організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
  • організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.

Зразок презентації PowerPoint

Широковідома презентація формату PowerPoint вже давно є допоміжним засобом візуалізації навчального матеріалу, але її можна віднести до більш стандартних. Зовсім нещодавно в навчальному середовищі з'явилися скрайбінг-презентації. Скрайбінг - мистецтво відображати своє мовлення в малюнках, аплікаціях, причому процес відбувається в реальному часі паралельно з доповіддю. При створенні скрайбінгу використовуються спеціальні програми: PowToon, VideoScribe та інші.

Популярність технології забезпечується тим, що:
  • мова малюнка є універсальною мовою;
  • проглядати скрайб цікавіше, ніж звичайне відео;
  • одночасно залучаються різні органи чуттів, уява, що сприяє кращому розумінню та запам'ятовуванню;
  • візуалізація розвиває критичне мислення.

Інтерактивні дошки

На дошці можна розміщувати текст, графічні зображення, мультимедійні файли, посилання на сторінки в Інтернеті, замітки. Створену дошку можна розмістити в соціальних мережах, зберігати у форматі PDF, вставити у блог за допомогою коду html.

Можливості використання інтерактивних дошок у навчанні:
  • дошка оголошень, створення стінгазет;
  • дошка настрою (оцінка психологічного стану на будь-якому етапі уроку);
  • розміщення навчальної інформації, різноманітних пошукових завдань;
  • створення опорних конспектів;
  • платформа для ідей, "мозкових штурмів". 
Віртуальні дошки: IDroo, Miro
    Дошки: Linoit, Padlet:














      Інтерактивні зображення

      Веб-сервіс Thinglink дозволяє перетворювати статичні картинки в інтерактивні об′єкти, на яких можна розміщувати посилання на веб-сторінки, презентації, відео, документи. Створені інтерактивні зображення можна вбудувати у свій блог. Останнім часом функціонал значно "урізали".

      За допомогою сервісу можна створити:
      • інтерактивний навчальний плакат з теми, що вивчається;
      • інтерактивний портрет з посиланнями на біографію, праці;
      • інтерактивні фотографії природи з посиланнями на статті, відео та інші матеріали;
      • інтерактивні карти;
      • інтерактивні календарі пам′ятних дат чи подій;
      • портфоліо вчителя.
      Інтерактивні робочі аркуші  
       
      Інтерактивні робочі аркуші можна використовувати при дистанційному навчанні, для домашніх, лабораторних, практичних робіт, проведення віртуальних екскурсій. За допомогою сервісу можна створювати цікаві дидактичні матеріали з використанням текстів, відео, аудіо, зображень, у тому числі інтерактивних. Учитель може створювати робочі аркуші на основі відеоуроків, прикріплювати до них різні завдання і запрошувати учнів до роботи.

      Приклади: Liveworksheets, Wizer.me.
      Карти пам'яті

      Карти пам'яті (англ. Mind map) – це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі. Карта пам'яті реалізується у вигляді діаграми, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. 

      Можливості карт знань дозволяють: 
      • «застенографувати» думки та ідеї;
      • так оформити інформацію, що мозок легко її сприйме;
      • поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова і образи;
      • стимулювати творче мислення;
      • надихнути на пошук рішення;
      • аналізувати результати або події;
      • підсумовувати інформацію;
      • використовувати їх для всього класу, групи або індивідуально;
      • продемонструвати взаємозв'язки між фактами і подіями;
      • організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх.спільне виконання домашніх завдань та навчальних проектів, навчання навичкам співпраці. 

               
         Читати далі

        Стрічки часу

        Стрічка часу полегшує запам'ятовування матеріалу для "візуалів" – всі події представлені на стрічці наочно. На часовій шкалі задаються мітки-події. Мітки можуть містити текст, зображення, відео, гіперпосилання. Стрічки часу – це цікавий та зручний спосіб показати хронологію подій, наприклад, еволюційні процеси, історичний нарис розвитку біології та ін. Можлива спільна робота над проектами.


        Хмаринки тегів

        Хмара тегів (хмара слів) — це візуальне подання списку категорій. Можливості використання хмари слів у навчанні:


        • в хмару можна записати тему уроку чи його головне завдання, яке учні повинні визначити;
        • «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
        • можна запропонувати скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;
        • показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;
        • перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
        • зробити "хмарку" підказок до біологічних диктантів, кросвордів;
        • повторити основні поняття теми.

        Онлайн-тести

        Можна використовувати як для перевірки знань учнів вчителем, самоперевірки школярів, так і для їхньої підготовки до тематичних оцінювань.

        Див. тест у Google forms

        Див. тест у "Майстер-Тест": Неорганічні речовини

        Див. про сервіс Quizizz

        На Урок, Всеосвіта

        Пазли

        Див. пазл

        Можливості використання пазлів у навчанні:
        • елемент гри, розвантаження;
        • візуалізація матеріалу;
        • формування вмінь аналізувати, синтезувати;
        • розвиток зорової пам′яті;
        • перевірка візуальних знань.

        Кросворди

        Найбільше подобаються кросворди, створені у програмі "Фабрика кросвордів". Посилання на кросворд можна вбудувати у блог, поділитися через соціальні сервіси. Існує декілька способів створення кросворду: його можна швидко згенерувати із списку готових слів або створити самостійно. Див. кросворд.


        Якщо потрібно розмістити кросворд у документі Word або зберегти як малюнок, користуюсь програмою Cross. Так виглядає результат у програмі:


        Аналогічні функції має програма "Створити кросворд". Так виглядає результат в документі:


        Переваги використання кросвордів у навчанні:
        • стимуляція пізнавальної активності, формування мотивації до навчання;
        • елемент гри, розвантаження; мають заспокійливий ефект;
        • розвиток ерудиції, розширення словникового запасу;
        • підвищення грамотності;
        • тренування пам'яті, уваги, розвиток логічного мислення.

        Створення інтерактивних вправ

        У сервісі LearningApps є можливість створити 6 категорій вправ:
        • тести й вікторини;
        • вправи на встановлення відповідностей;
        • стрічки часу та вправи на встановлення порядку;
        • вправи на дописування окремих слів, фрагментів тексту;
        • кросворди;
        • онлайн-ігри.


        Інтерактивні завдання можна використовувати на уроках і в позакласній роботі, учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприятиме формуванню пізнавального інтересу.

        Приклади завдань: посилання 1, посилання 2, посилання 3, посилання 4, посилання 5, посилання 6, посилання 7, посилання 8.

        Quizlet - на основі створених нами інтерактивних малюнків з позначеними на них об'єктами (термінами) та їх визначеннями, сервіс самостійно генерує різноманітні навчальні матеріали (ігри, тести, флеш-картки) для запам'ятовування їх учнями та відтворення в ігровій формі. Доступні п'ять навчальних режимів та три ігрових.



        Подобається: можливість проводити індивідуальну та групову роботу під час уроків; сервіс працює як на комп'ютерах, так і на смартфонах.

        Kahoot - цікавий сервіс для створення інтерактивних навчальних вправ: вікторин, опитувань.
         


        Подобається: анімація, організація колективних ігор онлайн, можливість працювати на різних пристроях.

         

        Ребуси


        Можливості використання ребусів у навчанні:
        • елемент гри, розвантаження;
        • розвиток пізнавальної активності;
        • формування вмінь пошуку інформації.
        Блог

        Блог – мережевий журнал або щоденник подій – це вебсайт, основний вміст якого — записи, зображення або мультимедіа.

        Як можна використати блог у роботі вчителя:
        • розміщення навчальних матеріалів та посилань на веб-ресурси;
        • он-лайн дискусії;
        • створення публікацій;
        • дошка оголошень;
        • вбудовані відеоматеріали, презентації, гіперпосилання;
        • зворотній зв'язок з учнями, батьками, колегами.

        Висновки

        На сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування ІКТ на уроках біології набуває дуже великого значення.

        За допомогою різноманітних технологій вчитель може за короткий час демонструвати процеси, які проходять впродовж місяців, років і навіть століть; знайомити з явищами, що мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.

        Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та ІКТ технологій забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.

        Креативність сучасного вчителя виявляється у прагненні й умінні перетворити навчальну працю на свято особистих досягнень і радісних відкриттів кожного школяра, у здатності йти в ногу з часом, відхилятися від традиційних схем викладання, не боятися опробовувати новітні технології.
         
        Джерела


        проблемна тема by Natalia Yatsuk

        1 коментар :

        milena сказав...

        Які ви молодці. Дякую за інформацію