вівторок, 6 грудня 2022 р.

КОМПЕТЕНТНІСНО ЗОРІЄНТОВАНИЙ УРОК. ЙОГО СТРУКТУРА

ВИМОГИ ДО СУЧАСНОГО КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ

У структуру компетентнісно спрямованого уроку, слід вносити наступні зміни:
  • конкретизувати загальну мету (цілі: освітні, розвивальні, виховні) уроку;
  • визначати предметні та ключові компетентності, формуванню яких буде присвячений даний урок;
  • формулювати цілі й визначати очікувані результати;
  • здійснювати мотивацію навчальної діяльності;
  • бажано в залежності від структури уроку розподіляти зміст на навчальні ситуації: теоретичні знання, знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо;
  • необхідно до кожної навчальної ситуації формулювати цільове завдання й відповідно до нього підбирати методи навчання, адекватні дидактичним функціям (засвоєнню, формуванню, узагальненню) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, практичний).

ЕТАПИ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ

ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ. МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Створення сприятливої атмосфери. Прийоми: епіграфи, інтелектуальна розминка тощо.
2. Мотивація. Прийоми: постановка проблемних питань, зв’язок з життям, з майбутнім, залучення досвіду дітей тощо.

ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Формулювання мети й проміжних цілей уроку.
2. Прогнозування змісту й результатів дільності. Прийоми: формулювання очікуваних результатів.

ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
1. Організація навчальної діяльності.
2. Зміст навчальної діяльності:
- теоретичний (теоретичні знання);
- емпіричний (аналіз навчального матеріалу);
- практичний (знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо).

ЕТАП РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
1. Підведення підсумків. Прийоми: бесіда, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку.
2. Власне рефлексія: усна й письмова, інтелектульна й емоційна. Прийоми: сінквейн, висновки, «Шкала ефективності», «Лист побажань» тощо.
3. Цінування й оцінювання діяльності учнів на уроці (не тільки кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку)
4. Обов’язковим елементом компетентнісно орієнтованого уроку будь-якого навчального предмета, у будь-якому класі (1-11) повинна бути фізкульпауза (фізкультхвилинка чи релаксація), як ефективний прийом формування здоров’язберігаючої компетентності учнів.

ЕТАП КОНТРОЛЬ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
"ЗАДАЄШ ДОДОМУ – ПЕРЕВІРЯЙ, 
НЕ ПЕРЕВІРЯЄШ – НЕ ЗАДАВАЙ!" 
Ю.О.Конаржевський

Невід’ємна складова комбінованого уроку. Але коли обсяг нового матеріалу значний і не пов’язаний з темою уроку, не обов’язково виділяти цю роботу в окремий етап. Та це в жодному разі не означає, що домашню роботу не треба перевіряти. Адже без відгуку, без оцінювання своєї діяльності учень не володіє головним – результатом, не відчуває успіху чи невдачі. Перевірка домашнього завдання є значним мотивуючим і стимулюючим фактором. Цей процес має бути організований так, щоб в учнів сформувалася стійка думка про неможливість не виконати домашнє завдання.

ЕТАП ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вимоги: інструктаж щодо виконання, мотивування необхідності виконання, диференціація (варіативність і різноманіття), обов’язкова й варіативна частина, різнорівневі завдання (обов’язковий мінімум, тренувальний, творчий), нестандартність подачі домашнього завдання.


ТИПИ УРОКІВ

Урок засвоєння нових знань

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Визначення очікуваних результатів.
3. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Актуалізація й корекція опорних знань.
2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.
3. Фізкультпауза.
4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях,. . наближених до життєвих.
5. Повідомлення домашнього завдання.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Рефлексія.
3. Цінування, оцінювання.

Урок засвоєння навичок і умінь

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Визначення очікуваних результатів.
3. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань, практичного досвіду учнів.
2. Поглиблення навчального матеріалу, ознайомлення з правилами, алгоритмами виконання певних дій (ввідні, вступні вправи).
3. Первинне застосування знань (пробні вправи).
4. Фізкультхвилинка (релаксація).
5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи ).
6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь (творчі вправи).

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Повідомлення домашнього завдання.
3. Рефлексія.
4. Цінування, оцінювання.

Урок застосування знань, навичок і умінь

Учні самостійно виконують лабораторні, практичні досліди й завдання, обчислювальні, пізнавальні завдання, графічні, письмові роботи.

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
2. Визначення очікуваних результатів.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Перевірка домашнього завдання; відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок, необхідних для самостійного виконання практичних завдань уроку.
2. Загальний інструктаж, усвідомлення алгоритму дій (осмислення змісту й послідовності практичних дій).
3. Самостійне виконання завдань під контролем і за допомогою учителя, враховуючи індивідуальні можливості).
4. Фізкультпауза.
5. Узагальнення й систематизація учнями результатів роботи.
6. Звіт учнів про способи й результати виконання роботи.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Повідомлення домашнього завдання.
3. Рефлексія.
4. Цінування, оцінювання.

Урок узагальнення й систематизації знань

Проводиться після вивчення найважливіших розділів програми.

І. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності).

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок.
2. Узагальнення й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.
3. Фізкультпауза.
4. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації знань.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Повідомлення домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь.
3. Рефлексія.
4. Цінування, оцінювання.

Урок перевірки й корекції знань, навичок, умінь

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Перевірка знань фактичного матеріалу (усна фронтальна бесіда, усна індивідуальна розмова).
2. Перевірка знань основних понять (письмова перевірка 8-10 хвилин, індивідуальне опитування).
3. Перевірка глибини усвідомлення знань (письмове опитування, самостійне складання таблиць, схем тощо).
4. Фізкультпауза.
5. Застосування знань у стандартних умовах.
6. Застосування знань у нестандартних умовах.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Рефлексія.
3. Цінування, оцінювання.

Якщо робота проводиться письмово, то пункти 1-3, 5-6 етапу цілереалізації відображають логіку побудови завдань контрольної роботи.

Комбінований урок
А. УРОК ПЕРЕВІРКИ РАНІШЕ ЗАСВОЄНОГО МАТЕРІАЛУ Й ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Перевірка виконання домашнього завдання.
2. Усебічна перевірка ступеня раніше засвоєних знань.
3. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
4. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань.
5. Фізкультпауза.
6. Закріплення знань і способів дій.
7. Узагальнення й систематизація знань.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1.Контроль і самоперевірка знань.
2. Підведення підсумків уроку.
3. Рефлексія.
4. Інформування про домашнє завдання.
5. Цінування, оцінювання.

Комбінований урок
Б. УРОК ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ, НАВИЧОК І УМІНЬ, ТВОРЧЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЇХ НА ПРАКТИЦІ В НЕСТАНДАРТНИХ УМОВАХ

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів.

ІІІ. Цілереалізація.
1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь.
2. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення.
3. Первинне застосування отриманих знань (пробні вправи).
4. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах (вправи за зразком, інструкцією).
5. Фізкультпауза.
6. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях (творчі роботи).
7. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
2. Рефлексія.
3. Інформування про домашнє завдання.
4. Цінування, оцінювання.

Немає коментарів :